Maak je fitnessplan voor 2018 concreet!

by

 

Het is weer zover. Een nieuw jaar is begonnen. Overtollige kilos zijn de stille getuigen van de afgelopen feestdagen. Hoe zorg je ervoor dat je ’s ochtends weer zonder angst en beven naar de weegschaal kunt kijken? Wat denk je van deze (misschien wel belangrijkste) goede voornemens: afvallen en werken aan je gezondheid? Gek genoeg lukt dat maar weinigen. Leuke uitdaging dus om bij dat selecte groepje uitverkorenen te behoren dat er wel in slaagt om gezonder te gaan leven!

Met het goede voornemen om iets aan je gezondheid te gaan doen heb je al een eerste stap gezet. Nu is het tijd voor een gedetailleerd actieplan, een stukje positief denken en een dosis standvastigheid. Zo bereik je stap voor stap je doelstelling. Hier wat tips om van dit jaar een succes te maken.   

1. Fitness is fun. Werken aan je gezondheid kan ook leuk zijn. Als je er lol in hebt, bereik je veel makkelijker resultaten. Sluit je bijvoorbeeld aan bij een fietsklasje of bij een bepaald trainingsclubje. Ga een sport doen die je leuk vindt, bijvoorbeeld zwemmen. Zet je loopband op een maandelijkse doelafstand of doeltijd. Doorbreek je dagelijkse routine. Je zult zien dat fitness gewoon fun is.

2. Laat je inspireren door 2017.  Maak, voordat je je goede voornemens voor dit jaar op papier of in je smartphone zet, wat tijd vrij om je te bezinnen op wat je vorig jaar hebt bereikt met jouw fitnessactiviteiten. Dat geeft een kick, dat inspireert. Kijk even over je schouder terug, wat kun je voorzetten, waarmee kun je doorgaan? 

3. Maak je voornemens concreet.  Vergeet vage plannen. ‘Ik ga afvallen’ zegt niks. Specificeer je doelstellingen, bijvoorbeeld ‘acht kilo minder in de komende zes maanden’. Of: ‘Iedere week een kilometer erbij op de loopband’. Hoe duidelijker je doelstellingen zijn, hoe scherper je bent om die in 2018 te halen.

4. Het gaat om het grotere geheel. Jouw fitnessdoelstellingen bereik je niet van vandaag op morgen. Als je je daarvan bewust bent, hoef je niet gefrustreerd te raken bij de gedachte aan wat je allemaal moet doen. Fitness is een proces. Richt je op de lange termijn en geniet van wat je op korte termijn voor elkaar krijgt. Al die kleine stapjes vooruit helpen je uiteindelijk bij het waarmaken van je voornemens.

5. Maak een plan. Maak een concreet plan. Bepaal voor jezelf hoe je te werk gaat. Wil je bijvoorbeeld sterker worden of wil je een strakker lijf? Zet in je plan hoe je dat gaat doen en in welke etappes. Sluit je je aan bij een groepje of doe je het zelf?  Welk schema ga je volgen en welke apparaten ga je gebruiken? Hoeveel tijd per week ga je spieroefeningen doen? Zet je gedetailleerde plan op paper en print het. Dat maakt het makkelijker het ook daadwerkelijk te gaan doen.

6. Zoek een fitnessmaatje. Samen aan fitness doen is leuker. Maar samen fitnessen is ook effectiever. Je motiveert elkaar. Heb je even geen zin? Dat heeft iedereen wel eens. Je maatje kan je op zo’n moment oppeppen. Dat maakt een groot verschil.

Zet je goede voornemens voor dit jaar om in concrete fitnessdoelstellingen. Werken aan je gezondheid gaat makkelijker en sneller als je voor jezelf bepaalt wat voor jou belangrijk is en hoe je resultaat wilt behalen. Boek je al snel wat succesjes, laat je dan hierdoor inspireren om door te zetten en verder in het jaar weer lekker fit en gezond te zijn, want daar gaat het uiteindelijk om.

fitnessplan
2018
voornemens
 

Comments

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CLOSE FIND MY LOCAL DISTRIBUTOR

Are you looking for your local commercial or home equipment distributor?